Error - vypnutý JavaScript! Pro správnou funkci e-shopu, košíku a dalších funkcí je v prohlížeči potřeba povolit JavaScript. Stránky respektují soukromí a nepoužívají žádné sledovací funkce třetích stran (no-analytics, no-trackers...)
Swat Skates Home Page
Swat Menu 1
Swat Menu 2
Swat Menu 3eshop swat, hlavní stránka obchodu, Propaganda, Redstorm, Independent, Tracker, Palisades, Darkstar, Blind, Enjoi, Almost, Premium, BSB, Hyper, USD, Kizer, Sifika, Shortys, Roces, Techdeck, BlackRiver, BerlinWoodInformaceSlevy a dárkové poukazyKošík a objednávkový formulář swatTechnické příručky, rady, tipy a triky...
Swat Skateboard Distribution Menu
SWAT Skateboard, Longboard, Fingerboard, In-line Eshophlavní stránka skateboard komplety, skateboard deskylongboardy komplety, desky pro longboardingFingerboardy, fingerboard desky a komplety, Fingerboards, FingerboardingOblečení, trička, boty, svetry, bundy, ponožky, trenky, kalhotyinline brusle, kolečkové brusle in-line, koloběžky a kolečka

swat motiv
0,-



Váš košík je zatím prázdný...


 




Swat Skates™ Technical Guide - in-line kolečka

Příručky, rady a tipy pro kolečka do kolečkových in-line bruslí. Uváděné parametry jsou především pro in-line brusle kde je výběr složitější než u skateboardů, mnoho parametrů však obě kategorie sdílí.

Micro nebo Standard

Kolečka pro in-line brusle se vyrábí v mnoha variantách použití ale pouze ve dvou variantách osazení ložisek. Standardní a nejčastější osazení nazývané „Standard“ pro ložiska 608. a osazení „Micro“ pro micro ložiska 688. Nejpodstatnější rozdíl je, že „Micro“je menší a lehčí, a nabízí tak nižší tření a váhu a tak poskytuje výhody především rychlobruslařům a při in-line hokeji. Vše o ložiscích jaké na který styl jízdy se dozvíte na stránce ložisek, kde se nalézá kompletní příručka pro oba typy ložisek, vězte že jsou popsána kompletně a do detailů. Pokud vybíráte kolečka „Micro“ musíte je osadit ložisky „Micro“ a naopak. V naší nabídce jsou vždy viditelně označena jak názvem, tak průměrem Hubu 608. (standard) nebo 688. (micro)

Základní parametry:

Velikost (Size)
kola, udává vnější průměr v milimetrech. Malá kola snadněji zatočí a akcelerují, brusle se velmi dobře ovládá, v nižších rychlostech jsou velmi stabilní, protože váha jezdce je velmi nízko země. Malá kolečka jsou ovšem podstatně méně stabilní ve vysokých rychlostech a mají tendence jezdce rozhazovat, pokud jede opravdu rychle, platí především pro kola pod 76mm. Velká kola vyžadují větší úsilí a námahu při zrychlení, ale pak dosáhnou větší rychlosti a stability v přímé, především rychlejší jízdě a snadno si získanou rychlost i udrží. Velký průměr koleček není příliš vhodný pro začátečníky, protože ovladatelnost celé brusle jde na úkor rychlosti a její stabilitě. Šířka kola se udává rovněž v milimetrech a nejčastěji jsou kola 24mm (nad 64mm výšky a Aggressive) a 18mm (pod 64mm většinou dětské brusle) Nedílnou součástí velikosti kol je i jejich použití, to ale v pozdější kapitole.

Profil (Profile)
určuje, jaká plocha je ve styku s povrchem, po kterém jedeme. Širší profil zaručuje větší trakci a stabilitu, užší profil je rychlejší. Dále v tomto článku jsou popsány všechny kategorie koleček podle použití, a jejich nejčastější profily a také rozdíly profilů. Základní profily kola:

  • žiletkový profil (Narrow Speed - Blade) – kontakt se zemí je omezen na prostředek kolečka, vzniká minimální odpor, nejvyšší rychlost, nejnižší přilnavost ta se doplňuje směsí + G viz popisky směsí níže. Nejčastěji použit na rychlostních outdoor kolečkách a „Performance Fitness“ nebo Tréninkových variantách kol. Nejrychlejší varianta profilu.
  • úzký profil (Narrow Radius) – kontakt se zemí je omezen téměř na prostředek kolečka, vzniká malý odpor ale stále je na bocích kol část polyurethanu pro udržení stability, vyšší rychlost, nižší přilnavost ta se doplňuje směsí + G viz popisky směsí níže. Nejčastěji použit na fitness outdoor kolečkách a „Performance Fitness“ kolech. Kompromis pro stabilitu, lepivost a rychlost.
  • zaoblený profil (Full Radius) – kontakt se zemí je na větší ploše, zajišťuje dobrý kompromis mezi rychlostí a přilnavostí, ovladatelnost a životnost je na vyšším stupni, Nejčastěji použit na rychlostních kolečkách při potřebě lepivosti a „performance fitness“ nebo tréninkových variantách kol. Dále vhodné pro kondiční fitness, omezeně tréninkovou jízdu, hokej nebo základní rekreační použití.
    výborná stabilita a lepivost, rychlost na stále rozumné úrovni.
  • kulatý až plochý profil (Flat Radius) – kontakt se zemí je na velké části plochy kolečka, zajišťuje vynikající stabilitu a lepivost, přežije i hrubé povrchy a zacházení, nejčastěji použit na Urban, Freestyle a Aggressive kolečkách. Právě menší zaoblení má za cíl zajistit maximální možnou ovladatelnost kol, často ještě znásobenou menším průměrem a vyšší tvrdostí pro extrémní životnost na velmi nepřátelském povrchu. Největší stabilita a odpor, nejmenší rychlost.

Tvrdost (Durometer)
Udává tvrdost kola měřený ve stupnici „A“ pro in-line brusle a ve stupnici „A“ nebo „D“ u skateboardů, těm se ale věnuje samostatný článek. Tvrdost mimo jiné, je jedním ze základních parametrů, od kterých se odvíjí základní životnost, absorpce nárazů, lepivost, trakce a rychlost. Čím vyšší číslo před písmenem „A“ tím větší tvrdost kol. Stupnice „A“ označuje kola do hranice 98, až 100 kde nastupuje stupnice „D“ (ta je ale používaná jen u skateboardů). Upozorňujeme, že zásadně neplatí základní mýlky, že čím tvrdší je kolo, tím déle vydrží, nejvíce záleží na chemickém složení všech částí, kvalitě urethanu který je použitý a především na tom, zda je kolečko určeno na venkovní (outdoor) nebo vnitřní (indoor) použití. Obecně veškerá „indoor“kola mají nižší tvrdosti (pod 76A) ale shodnou životnost protože vnitřní povrchy jsou hladké a čisté, bez nerovností a kola se proto sjíždějí jinak a nelze porovnávat vnitřní kola s venkovními, pokud ovšem kola pro vnitřek nepoužíváte venku. Například kvalitní kola s tvrdostí 82A mohou vydržet déle než nekvalitní 85A, především u nekvalitních kol je třeba brát v potaz, že čím vyšší číslo „A“ tím nižší přilnavost neboli grip, a pokud kolečka nemají dobrou přilnavost, není dobré jezdit hodně rychle z kopce nebo do zatáček. Naopak, pro fitness mnoho lidí používá střední tvrdosti, protože přinášejí vyšší míru kontroly a absorbují lépe nerovnosti. Měká kola dříve odhází a je potřeba je často prohazovat.


Směs (Chemistry)
Směs kola se liší typ od typu a determinuje obecnou charakteristiku přilnavosti, tlumení a pružnosti. Pružnost (Rebound), nebo také odskok představuje množství energie, vydané při „hození“ kola o zem, aby se vrátilo zpět, v praxi představuje především funkci absorpce nerovností a podobně. Každá kategorie koleček má jiné složení „Rebound“ směsi, která je optimalizována právě pro dané použití (fitness, rychlostní bruslení, urban, freestyle, aggressive, hokej apod.) Podrobné informace se dozvíte dále v tomto článku.

Střed (HUB Core)
Neboli také jádro kola, je tvrdý plast ve kterém jsou zasazena ložiska. V naší nabídce je celá řada „Hubů“ pro různé použití, podobně jako předchozí popisek s odrazností. Otevřené, například lokouťové, středy jsou lehčí, určené především pro závodní rychlostní jízdu (speed race) dále pro rychlostní tréninkovou jízdu, nebo kondiční fitness jízdu. Plné středy jsou o něco težší a dle typu a konstrukce uzpůsobeny více či méně agresivnějšímu terénu a povrchu a vydrží mnohem déle za cenu jisté dani za rychlost. Platí, že pokud je rychlost prioritou a povrch je kvalitní, můžeme zvolit co nejrychlejší a nejlehčí střed (HUB), pokud je terén horší ale tréninková kola, která jsou uzpůsobena pro větší životnost nebo Fitness – Performance variantu. Pro špatné povrchy volíme „urbanová“ kola nebo agresivní ale vždy podle bruslí a zamýšleného stylu jízdy. Například hokejová kola používají naprosto odližný Hub než kola agresivní nebo závodní. Pokračování k tomuto tématu dále v příručce.

Údržba
Poslední základní informace, než přejdeme ke konkrétnímu popisu koleček je jejich údržba, pro plnou životnost je třeba jejich záměna. Stejně, jako pneumatiky na autě tak i kola podléhají opotřebení, proto výměna pozice kol v noži je důležitá k udržení jejich vysokého výkonu a životnosti. Kola na špici a patě se opotřebují nejrychleji a je třeba je podle opotřebení měnit s koly v 2. a 3. řadě, navíc aby se zamezilo sjíždění kol na jednu stranu je potřeba po ukončení cyklu záměny na jedné brusli přejít k výměně kol mezi sebou z jedné boty na druhou. Tím zajistíte perfektní rovnoměrné ojetí, a využijete plnou životnost koleček, která je nezřídka kdy při pečlivé starostlivosti o 50% delší. Pro dobré odvalování kol, je potřeba ložiska udržovat a čistit, k tomu slouží čistící prostředky v sekci ložiska, nebo můžete využít našeho servisu či samostatné příručky pro ložiska. Tento dokument pokračuje podrobným popisem kategorií a parametrů směsí.

Kategorie chemické směsi
Níže si popíšeme směs a její hlavní složení, nepopisujeme jednotlivé kategorie koleček ale pouze složení směsí protože různé kategorie koleček (závodní, tréninková, fitness, freestyle, urban, agresivní, nebo hokejová) používají někdy více variant směsí pro různé modely, nejprve si tedy popíšeme chemické směsi, dále pak doporučení a jednotlivé kategorie kol.



+R

Čistě rychlostní varianta směsi, kde veškeré další vlastnosti kola jsou mírně omezeny s prioritou na nejvyšší možnou rychlost. Urethan je složen z vysoce odrazné (Hi-Rebound) směsi, tato kola jsou a vhodná zejména na velmi dlouhé rychlostní tratě a maratóny. Grip je na velice solidní úrovni, přizpůsoben pro tento typ jízdy, rychlost je ovšem nepřekonatelná.
Životnost koleček je vynikající u dražších variant, ale přesto odsunuta na poslední kolej v porovnání priorit. Dle rozměru kola, bude jeho rychlost vyšší na úkor stability, velký průměr doporučen pro zkušené bruslaře, menší průměr pro lepší ovladatelnost při stále vynikajícím poměru rychlosti. Tato kola jsou především určena na venkovní použití (outdoor) dle jejich tvrdosti (80A +) Čím je u tohoto typu tvrdost větší, tím rychlejší kolo bude a větší životnost, naopak středně tvrdé varianty nabídnou lepší grip tedy přilnavost a také kontrolu. To vše v rámci udržení rychlosti a tedy i této kategorie. Tato směs je obsažena v obou typech profilů kol jak špičatém (Narow) tak více kulatém (Wide)

+G
Dosud nepřekonaná technologie Hyper nyní již nejen v rychlobruslení, tato kola mají vynikající poměr rychlosti, odraznosti a přinášejí vynikající přilnavost pro vnitřní i venkovní použití, není neobvyklé, že nejlepší jezdci světa jezdí právě na kolečkách Hyper postavené na technologii s přívlastkem + G. Obecně lze říci, že na rozdíl od předchozí varianty koleček + R tato přináší více důraz na stabilitu a kontrolovatelnost, v rychlobruslení se používá například pro hrubé sjezdy z kopců (downhill) kde jsou rychlosti tak veliké, že je potřeba perfektní přilnavosti a ovladatelnosti. Dále ve vnitřním provedení (méně než 76A) se tato směs používá především v halách kde je opět potřeba, aby jezdec v zatáčkách „neujížděl“ ale i v prudkém náklonu udržel svou rychlost. Tato směs se čím dál více objevuje i v tréninkovém provedení, nebo je implementována do mnoha Fitness a Urban-Freestyle variant kol, kde výrazně doplňuje jejich vlastnosti. Tato technologie vám i při obyčejné fitness jízdě v parku zajistí, že se můžete „virtuálně“ naklonit v zatáčce jako to dělají jezdci na závodních motocyklech (pokud ovšem na cestě není písek, trramtadadááá). Tato směs je obsažena v obou typech profilů kol jak špičatém (Narow) tak více kulatém (Wide)

+TR
Vynikající kombinace faktorů rychlosti a životnosti někdy mírně doplněna ješte + G směsí. Takto označená směs je především implementována do tréninkových rychlostních koleček kde je kladen důraz na dobrou odraznost (hi-rebound) absorpci nerovností na ne přiliš kvalitním povrchu a pro vynikající kontrolu a ovladatelnost pro dlouhé tratě při co nejvyšší možné rychlosti a především životnosti. Tuto směs je dobré volit, pokud jezdíte dlouhé tratě například mimo město, potřebujete rychlé a dobře ovladatelné kolo, které vám vydrží dlouho. Vlastnosti této směsi jsou také použity u městských „Urban“ variant fitness koleček a vyšších řad Fitness-Performance variant na hranici rychlostních kol, například Hyper XT, XR, XTR apod. Bližší podrobnosti vždy přináší kolečka u svého popisu. Tato směs je obsažena v obou typech profilů kol jak špičatém (Narow) tak více kulatém (Wide)

+ HK
to je především největší možná lepivost (grip) s neuvěřitelnou životností pro inline hokej. Tato směs doslova rve podlahu, dodává se jak pro outdorová kola například dosud nepřekonaná Hyper PRO-250 tak i pro vnitřní použití například TRINITY které mají 3 složky urethanové směsi, kdy jedna po ojetí uvolní cestu druhé, lepivější směsy která se spojí se zbytky první „slupky „ a tvoří po celou dobu své životnosti neuvěřitelně přilnavé kolo pro indoor hokej přitom spojuje rychlost a odraznost v jednom. Různé další varianty jsou například dvousložkové, které kladou větší důraz na rychlost s gripem DUALITY nebo nepřekonatelný grip v podobě UNITY. I když na první pohled se zdá že hokejová kola jsou jen na hokej, při dobře pochopené vlastnosti těchto kol mohou outdoor varianty sloužit jako jedny z nejdéle držících kol vůbec, i když dnes již existuje pro každé použití více variant koleček. Tato směs je obsažena v obou typech profilů kol jak žiletkovém (Blade) tak více kulatém (Wide).

Varianty podle použití a kvality

Závodní jízda, rychlostní trénink
Je zapotřebí volit kvalitní kolečka s dobrou rychlostí a lepivostí, rozměr záleží na typu použití, větší průměr kol pro vyšší rychlosti, delší tratě ale menší kontrolovatelnost proto lepší volit pro rovné povrchy, vyšší tvrdostní stupeň pro delší životnost a vyšší rychlost ale menší grip, užší profil pro menší odpor, kulatější profil pro lepší kontrolu v zatáčkách a pro vynikající stabilitu. Čistě závodní kola pro nejvyšší možné rychlosti a grip, tréninková pro dobrou kombinaci všech parametrů se zvýšenou životností. Nekvalitní levná kola v tomto způsobu jízdy vynechat nebo se připojistit, levná a tvrdá kola nelepí a mají velmi špatnou odrazivost.

Performance fitness, kondiční fitness a městké (urban) povrchy:
Kvalitní kola pro vynikající poměr všech parametrů nebo vybrat model který preferujete podle směsi na váš styl jízdy, pokud například jezdíte pouze po parku „lážo plážo“ postačí vám základní rekreační kolečka která nemají tak dobrou přilnavost nebo rychlost ale na druhou stranu při malých rychlostech to není tolik třeba. Pokud jezdíte hodně fitness po městě (dlaždice a pod) volte městská kola buďto bez příměsi gripu (levnější) nebo s gripem pro extra přilnavost na hladké i hrubé povrchy, městská urban kola mají největší životnost z fitness třídy. Měkčí kola pro větší pohodlí a lepivost, tvrdší kola pro větší rychlosti a citlivost, pokud navíc potřebujete přilnavost u tvrdého kola volte s + G. V případě že se rádi proháníte rychle nejen po tradičních cestách zkuste kombinované modely pro pokročilý fitness, některá jsou více na rychlost, některá na všechny parametry součastně ale vždy platí, že vyzdvihnutí jedné nebo všech vlastností nahoru znamená snížení jiné, a nebo udržení všech za cenu peněz.

Agresivní a Freestyle jízda
Agresivní kolečka mají vyšší tvrdosti a odraznost než fitness kola, mají širší profil, vhodná pro špatné zacházení, stabilitu, doskoky. Podle rozměru menší na dobré grindy, střední na rampu, větší na stabilnější jízdu při větších rychlostech a na dobré doskoky. Tvrdší pro rychlejší jízdu, měkčí na vyšší ovladatelnost. Freestyle kolečka, jsou podobných parametrů více uzpůsobena krasobruslení, tato kola nejsou vhodná pro fitness a kondiční jízdu, naopak jsou velmi vhodné pro menší jezdce, kteří sice nikdy nebudou jezdit aggressive ale neumí se udržet na bruslích, díky nízké světlé výšce jsou aggressive kolečka velice stabilní.

Hokej
Dle stylu jízdy a povrchu volte kolečka, malá pro brankáře, nebo na nůž dopředu a větší dozadu například pro dobrou akceleraci. Podle potřeby parametrů lepivost, kontrola, rychlost, životnost volte model koleček, který nejlépe odpovídá vašim představám. Hokejová kola, jako všechna ostatní nabízíme v profesionální variantě, nebo rekreační. Profi varianta navíc i v micro provedení.

Pokud potřebujete poradenství, kontaktujte nás.

Copyright © Swat Skates™

| nahoru |

Nahoru Nahoru

© Swat Skates™ 1998-2021  | Info & KontaktE-shopSkateshop Facebook |
Copyright notice. All materials, logotypes, copyrights and pictures are property of their respective owners or holders.